حضور ۶۵ رسانه بین‌المللی در مشهد برای پوشش مراسم تشییع رئیس‌جمهور خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران
سرخط خبرها

تماشای یک نوبرانه از استاد شجریان | بغض‌هایی که خنده شدند

  • کد خبر: ۴۶۳۵۱
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
تماشای یک نوبرانه از استاد شجریان | بغض‌هایی که خنده شدند
در روز‌هایی که مرگ استاد شجریان کام ایرانیان را تلخ کرده، انتشار کلیپ تازه‌ای از او در فضای مجازی (تماشای فوتبال با اصغر فرهادی) توجه مردم را جلب کرده است.
تماشای یک نوبرانه؛ بغض‌هایی که خنده شدند
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - در مرگ هیچ شیرینی‌ای وجود ندارد. نبودن، تلخی و سیاهی مطلق است. زهرآمیخته‌بودن و کدری مرگ اگر به نبود فردی یگانه و نابغه دوران گره بخورد، تلخ‌تر و سیاه‌تر هم می‌شود. اما در بین همه ناگواری‌های فقدان، گاهی خاطره ای، تصویری، صدایی از یک ناکجا پیدا می‌شود و لبخند بر لب آدم‌های بازمانده و غم زده می‌نشاند. درباره نبودن استاد محمدرضا شجریان، در بین همه حسرت ها، دل خوری ها، نگرانی‌ها و ناراحتی ها، ویدئویی از سال‌ها پیش او بیرون آمد که از بین بغض گلوها، خنده‌ای را به سختی بیرون کشید.
 
در این ویدئوی حدود ۵ دقیقه ای، می‌بینیم که اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس و پرآوازه ایرانی، میهمان استاد شجریان شده  است و در حضور همایون و رایان شجریان، فرزندان استاد، بازی ایران و بوسنی را در آخرین دور بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی می‌بینند. ویدئویی که بین همه فیلم‌هایی که گونه‌ها را خیس می‌کرد، بسیار پربازخورد بود، خیلی دیده شد و امروز هم سوژه ما برای نوشتن این مطلب شد.

 
تماشای یک نوبرانه؛ بغض‌هایی که خنده شدند
 

دیدار به بهانه دیدار!

استاد محمدرضا شجریان در ۵۰ سال گذشته نه تنها به تدریج به یکی از مهم‌ترین افراد تاریخ فرهنگ و هنر معاصر ایران تبدیل شده بود، بلکه تقریبا با همه افراد مهم و تأثیرگذار در روند فرهنگ و هنر ایران دیدار داشت، از فیلم سازان و بازیگران مطرح تا خوانندگانی که در گونه‌های دیگر موسیقی فعالیت می‌کنند و از نوازندگان و آهنگ سازان بزرگ تا هنرمندان هنر‌های تجسمی که خود استاد هم در آن دستی داشت.
 
این دیدار‌ها جدا از تأثیری است که استاد روی بیشتر خوانندگان مطرح موسیقی سنتی این روز‌های ما که همه به شکلی و مدتی شاگرد استاد بوده اند، گذاشته و فقط معطوف به معاشرت و رفاقت با بزرگان فرهنگ کشور از دهه ۴۰ تا ۹۰ است، یکی از آخرین نمونه‌های این دیدارهاست و از آخرین بزرگانی که بخت دیدار با استاد را داشته اند، اصغر فرهادی است. فیلم سازی که شاید از منظر تقدیر‌های جهانی و سرشناس بودن در دنیا با استاد شجریان در حوزه موسیقی هم رده باشد، هرچند که جایگاه استاد در موسیقی سنتی ایران با جایگاه فرهادی در سینمای ایران و تأثیرگذاری این ۲ بر توده مردم به هیچ وجه امکان مقایسه ندارد. در این دیدار از نوع تعامل و برخورد این ۲ هنرمند بزرگ این طور به نظر می‌آید که رفاقتی دیرین بین این ۲ نفر وجود دارد.

رفاقتی که فرهادی هم در طول مدت کاری‌اش آن را به نمایش گذاشته چه آن زمان که در فرش قرمز جشنواره کن گفته بود موزیکی از شجریان پخش شود و چه آن زمان که در فیلم جدایی نادر از سیمین، دوباره نام شجریان در دیالوگی پرمفهوم شنیده می‌شود.

همان طور که گفته شد، در این ویدئو علاوه بر استاد و فرهادی، همایون و رایان، فرزندان استاد، هم حضور دارند که هیجان و بالاپایین پریدن آن‌ها هم بسیار جالب است، به ویژه رایان، فرزند کوچک‌تر استاد، که جدا از این ویدئو، درباره او می‌دانیم که به شدت فوتبالی است. در این ویدئو هم او لباس تیم ملی را به تن دارد و شدت هیجانش از بقیه بیشتر است، هیجانی که در استاد شجریان و فرهادی و همایون هم دیده می‌شود.
 
احساساتی که البته بیشتر از غروری ملی ناشی می‌شود تا هیجانی برای صعود و موفقیت، چون معلوم بود که ایران شانسی برای صعود از گروه خود ندارد و این بازی یک بازی حیثیتی برای تیم ملی است که البته با باخت ما هم تمام شد. رضا قوچان نژاد در آن بازی تک گل ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ را به ثمر رساند. او از اولین کسانی بود که به این ویدئو واکنش نشان داد و با انتشارش در صفحه خود به بیشتر دیده شدن آن کمک کرد، انتشاری که واکنش‌هایی را در صفحات مجازی به دنبال داشت!


 
تماشای یک نوبرانه؛ بغض‌هایی که خنده شدند

 

چرا‌ها و ستایش ها!

رضا قوچان نژاد با انتشار بخش کوچکی از این ویدئو که روی آن صدای خود استاد هم شنیده می‌شد، نوشت: «خدا رو شکر که با زدن این گل تونستم باعث خوش حالی و شعف شما بشم. روحتون شاد و در آرامش باشه». خیلی از اهالی ورزش و البته سینما هم در صفحات شخصی این ویدئو را منتشر کردند و در بین تعداد زیاد تصاویری که فضای مجازی ایران را سراسر شجریان کرده بود، این ویدئو که لبخندی مدام و البته محو بر صورت می‌نشاند هم زیاد دیده شد. شاید یکی از دلایلش دیدن رابطه شخصی ۲ هنرمند بزرگ و البته حضور در خانه استاد شجریان بود که در ذات خود برای مردم جذاب است و حالا اگر تماشای فوتبال و هیجان آن هم ضمیمه شود، لذت دوچندانی دارد.

غرور و حس خوب این لحظات و لمس نزدیک بودن فردی به بزرگی شجریان با احساسات آنی و شادی‌های لحظه‌ای ملت ایران آن قدر خوب بود که این انتقاد‌ها را هم بپوشاند و نام نیک شجریان و بغض‌های مردم با کمی شیرینی تماشای این دیدار برای تماشای یک دیدار مخلوط شود!
 
تماشای یک نوبرانه؛ بغض‌هایی که خنده شدند
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->